KEZELÉS/INTERVENCIÓ
Az iskolai erőszak kezelésénél, legyen szó akár diák-diák, akár felnőttek és gyerekek közötti erőszakos megnyilvánulásról, a legfontosabb, hogy észben tartsuk, akkor tudjuk igazán hatékonyan kezelni ezeket a helyzeteket, ha felismerjük őket és nem maradnak titokban, illetve, ha a kezeléssel párhuzamosan mindent megteszünk az újabb esetek megelőzéséért.
Jó, ha tudjuk, hogy a teljesen konfliktusmentes, utópisztikusan békés iskolai légkör megteremtése nem reális, és nem is cél. A konfliktus önmagában nem jó vagy rossz, lehet esély, a fejlődés záloga és lehet romboló, pusztító is. Az iskola akkor tudja jól kordában tartani a megjelenő agresszív indulatokat és azokat destruktívból konstruktívvá alakítani, ha ehhez megfelelő eszközöket kap és használ.
A jó hír, hogy ezek az eszközök és hozzá tartozó tudástár rendelkezésre állnak.
Fontos viszont látni, hogy az iskolában megjelenő erőszakos megnyilvánulások nem egyformán súlyosak, és ennek megfelelően a kezelésük is eltérő lehet. Mindig javasolt utánanézni, hogy milyen helyzetre melyik eszköz a legmegfelelőbb, és mikor érdemes külső szakember tudását, tapasztalatát is igénybe venni.
Általános szabály, hogy külön kell választani a helyzet kezelését a fegyelmező eszközök használatától fejben és gyakorlatban egyaránt. Vannak olyan helyzetek, amelyekben egyáltalán nem is szükséges fegyelmező eszközök használata, mert más eszközökkel, például a helyreállító, úgynevezett resztoratív technikák alkalmazásával sokkal jobb eredményt érhetünk el.
Érdekes módon, még a súlyosabb eseteket jelentő bullying helyzetek kezelésében sem a büntetés tűnik célravezetőnek a kutatások alapján, hanem a biztonságot nyújtó, diákok, tanárok, szülők számára is világos eljárásrend, amelyben egyértelműen kijelölésre kerül, hogy mely lépéseket teszi meg az iskola, ha bullying vagy cyberbullying, tehát rendszeres iskolai vagy online bántalmazás jut a tudomására. Egy iskolai eljárásrend, amelynek első lépése mindig a bántalmazás azonnali leállítása, biztonságérzetet ad az iskola felnőtt és gyermek polgárainak egyaránt. A Magyarországon elérhető antibullying programok mindegyikének része az iskolai eljárásrend kidolgozása. Természetesen az eljárásrend mellett az egész iskolára kiterjedő, hosszú távra bevezetett programok hozzák a legjobb eredményeket a bullying leküzdésében.
Az erőszakos viselkedésnek lehetnek olyan formái is, amelyek kimerítik egy-egy bűncselekmény tényállását. Ha egy erőszakos cselekmény mások testi épségét, életét veszélyezteti, azonnal segítséget kell kérni a rendőrségtől és szükség esetén a mentőktől.
A KERIB többek között azért jött létre, hogy a hatékony megelőzési és kezelési módszerek és a mögötte rejlő tudásanyag átadásával elősegítse a szélsőségesen erőszakos helyzetek csökkenését.
Fel kell ismernünk, hogy olyan iskolai légkör, ahol a konfliktusok megfelelő teret kapnak, de nem fajulnak el, akkor alakul ki, ha az erőszakot, a bántalmazást közösségi problémaként fogjuk fel, amely ellen közösen érdemes fellépni, de soha nem elrettentéssel, hanem a pozitív normák erősítésével. Ha egy iskolában erőszak van, azt azt jelzi, hogy még szükség lehet az ismeretek, tudás, eszközök bővítésére, amelyek lehetővé teszik a helyzetek hatékonyabb kezelését. A KERIB tagjai mélyen hisznek abban, hogy ez a tudásanyag, ezek a kompetenciák elsajátíthatóak az iskolák szakemberei által. A KERIB, reményeink szerint, e folyamatban tud hasznos támogatást nyújtani.